Monday 3 December 2012

Karangan

Tajuk : Aku sehelai baju

     Aku dilahirkan di sebuah butik terkenal di ibu kota. Selepas dilahirkan , aku   dipakaikan    pada   sebuah    patung        dan diletakkan   di   dalam   cermin.  Tanda  harga  yang terlekat di badanku menunjukkan RM 350.

    Setelah lima hari berada di situ, aku telah dibeli oleh seorang gadia bernama Linda. Lindamemakaiku pada majlis hari jadinya. Sebaik sahaja kawan-kawan Linda melihat diriku mereka semua memuji kecantikan yang aku miliki.
       Selang beberapa bula, Linda ingin memakaiku sekali lagi. Apabila  melihat   badanku   berkedut,  dia mengambil seterika lalu menggosokku.

    Ketika badanku diseterika, telefon berdering. Linda berlari meninggalkan    aku   sehingga   terlupa   untuk   menutup suis seterika.   Badanku mula terasa  panas.   Aku   cuba   menahan keperitan, tetapi akhirnya aku hanya mampu menangis kerana terlampau sakit. Lama-kelamaan sebahagian badanku terbakar.

    Apabila  terhidu  bau  benda  terbakar,  Linda   tergesa -gesa mendapatkanku.   Tetapi   sudah   terlambat  kerana  aku tidak boleh  diselamatkan  lagi.  Kini  aku  hanya  menjadi  penghuni setia almari usang.

No comments:

Post a Comment